Dear Drs. Vincent and Forrester,

We are writing this open letter to you because it has recently come to our attention that your Climate
Feedback website has published an article making multiple false or misleading claims about an Epoch
Times newspaper article (by Alex Newman) that reported on a new peer-reviewed paper we co-
authored. Your website’s “fact-check”/’feedback™ also made false or misleading claims about our

paper.

This means your website is effectively spreading the very misinformation that you purport to be trying
to fight. Additionally, because your website is currently one of Facebook’s approved “independent
fact-checkers”, anybody who shared or tries to share a link to the Epoch Times article now receives a
warning like the following:

ﬁ Q, Search Facebook ﬁ [:? @

False rating on information published by TR
—published content that's been reviewed by Science Feedback

This Facebook post is no longer available. It may have been removed, or the privacy settings of the post
may have changed.

From independent fact-checkers

B = SCIENCE FEEDBACK
Solar forcing is not the main cause of current global warming. contrary to claim by
Alex Newman in the Epoch Times

Learn more about how Facebook works with independent fact-checkers to stop the spread of false information

Pages and websites that repeatedly publish or share false information might see their overall distribution reduced
their ability to monetise and advertise removed, and their ability to register as a news Page removed. People
might also be able to see if a Page has a history of sharing false information

Publications can contact a fact-checker directly if they think the fact-check got something wrong. Learn more

In other words, not only is your “fact-check” promoting misinformation, but you are effectively
hindering the public from sharing important information with their friends and family.

We are writing to you to ask you to immediately correct this erroneous “fact-check™ and to inform any
groups that may have been using your website as an “independent fact-checker” (including Facebook)
of the error.

We are also cc’ing and bec’ing various parties who are either directly affected by the consequences of
this “fact-check” or may be more generally concerned about the arbitrariness of the “fact-checks”
offered by websites such as yours, and the problem of “who will ‘fact-check’ the fact-checkers?”

We believe the discussion below is of relevance for everybody given the recent trend of the media,
social media and internet search engines towards using “independent fact-checkers” like yourselves
for down-ranking, suppressing or even deleting content. Therefore, we have chosen to make this an


https://sciencefeedback.co/about/

open letter. We encourage people to share our letter and our accompanying “fact-check fact-check”
with the public — although we ask people to first redact the e-mail addresses.

The article in question is this one edited by Dr. Lambert Baraut-Guinet: Link here

Dr. Baraut-Guinet claims to have “fact-checked” an Epoch Times newspaper article (Link here) by
Alex Newman which compared the findings of our recent scientific review paper (Link here) to the
findings of the UN Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) Working Group 1’s recent 6™
Assessment Report (ARG, link here).

Baraut-Guinet alleges that Newman made false claims that were “incorrect” and “misleading” in his
reporting. He similarly asserts that several other media outlets publishing articles repeating some of
Newman'’s reporting were “incorrect” and “misleading”. Baraut-Guinet also asserts that our peer-
reviewed paper makes “incorrect” and “misleading” claims.

Background to Newman’s article:

Our paper that Newman was reporting on is a detailed scientific review on the complex challenges of
establishing how much of a role solar activity has played in northern hemisphere temperature trends
since the 19" century (and earlier). It was co-authored by 23 experts in the fields of solar physics and
of climate science from 14 different countries and was published in the peer-reviewed journal
Research in Astronomy and Astrophysics (RAA). If you don’t have time to read the full article, here
is a short press release summary: Link here

The title of our paper is, “How much has the Sun influenced Northern Hemisphere temperature
trends? An ongoing debate”, and it was published online in early August. Coincidentally, a few days
later, the UN’s IPCC ARG was published. While the IPCC ARG had concluded that it was
“unequivocal” that recent climate change was human-caused, our findings were much more
circumspect and cautious, e.g., from the abstract of our RAA paper:

“For all five Northern Hemisphere temperature series, different TSI estimates suggest
everything from no role for the Sun in recent decades (implying that recent global warming is
mostly human-caused) to most of the recent global warming being due to changes in solar
activity (that is, that recent global warming is mostly natural). It appears that previous
studies (including the most recent IPCC reports) which had prematurely concluded the
former, had done so because they failed to adequately consider all the relevant estimates of
TSI and/or to satisfactorily address the uncertainties still associated with Northern
Hemisphere temperature trend estimates. Therefore, several recommendations on how the
scientific community can more satisfactorily resolve these issues are provided.”

That is, the IPCC was offering a remarkably confident claim about the “attribution” of recent climate
change, whereas we were explicitly warning that it was too premature to be drawing such conclusions.
Our analysis found an alarmingly wide range of plausible estimates for a solar contribution (in the
paper itself we elaborate on how plausible estimates for the solar contribution range from 0%-100%
of the long-term warming since the mid-19" century!).

Newman was apparently intrigued by the contrast between the two studies both coincidentally
published at around the same time. He interviewed several of us to learn more about our findings. He
also reached out to the IPCC for their response, as well as to other scientists who might disagree with
our analysis as well as some who might agree. If you read his article, his efforts to carefully and
openly present multiple perspectives are self-evident.

If you compare Newman’s ‘balanced reporting” journalistic approach to the framework you provide at
Science Feedback for informative reporting (Link here), it is clear that Newman was taking
considerable care to avoid any of the aspects of misinformation that you identify as problematic. In


https://climatefeedback.org/claimreview/solar-forcing-is-not-the-main-cause-of-current-global-warming-contrary-to-claim-by-alex-newman-in-the-epoch-times/
https://www.theepochtimes.com/challenging-un-study-finds-sun-not-co2-may-be-behind-global-warming_3950089.html
https://doi.org/10.1088/1674-4527/21/6/131
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/
https://medium.com/@ceres-science/how-much-has-the-sun-influenced-northern-hemisphere-temperature-trends-an-ongoing-debate-121c5b1f2825
https://sciencefeedback.co/claim-reviews-framework/

contrast, as we will detail in the attached ‘fact-check fact-check’, Baraut-Guinet’s ‘fact-checking’ of
Newman'’s article is littered with almost all of the hallmarks of misinformation which your framework
warns against.

Yet, ironically, Baraut-Guinet’s “fact-check” is currently being used by Facebook (and probably other
platforms) as a justification for censoring Newman’s article.

According to your website’s “About” page “Our first mission is to help create an Internet where users
will have access to scientifically sound and trustworthy information. We also provide feedback to
editors and journalists about the credibility of information published by their outlets.” Therefore, we
hope you share at least some of our concern about the fact that this article by Baraut-Guinet on your
website is now promoting misinformation — and as a result effectively misleading editors, journalists
and also several of your partners & funders that you list on your website, e.g., Facebook’s “Third
Party Fact Checking program”.

We hope that after reviewing the information in this e-mail, you will get Baraut-Guinet to correct his
erroneous analysis, update his flawed verdict of “Incorrect” & “Misleading” to “Correct” &
“Accurate”, and also to contact the various groups (including Facebook’s fact checking program) who
have mistakenly used his flawed analysis to warn them that your website had posted an erroneous
“fact-check™.

Different scientific approaches of the IPCC and us

In our “fact-check fact-check” we explain how the approach we took to reviewing the scientific
literature in our RAA paper was fundamentally different to that taken by the IPCC. We also explain
that our objectives were fundamentally different too.

The IPCC explain on their website that they were set up by the UN Environment Program (UNEP) in
conjunction with the World Meteorological Organization (WMO) with the primary objective of
providing “scientific information that [governments] can use to develop climate policies”
(https://www.ipcc.ch/about/, accessed 5™ September 2021). As we explain in the fact-check fact-
check, the specific climate policies the IPCC are interested in are those that will help the UNEP in
arranging international agreements to reduce greenhouse gas emissions.

On the other hand, our primary objective was “to convey to the rest of the scientific community the
existence of several unresolved problems, as well as to establish those points where there is general
agreement”.

That is, the IPCC’s scientific assessments are carried out to help governments in implementing the
UN’s political goals, while our scientific assessments are carried out to help the scientific community
(of which all 23 of us are members) to improve our collective understanding of the causes of climate
change.

So, different goals. But, we also used different methods.

The IPCC’s approach is a “consensus-driven” one of trying to identify a “scientific consensus” on
each of the key issues. This approach works very well when there is indeed universal scientific
agreement on the point. However, it is problematic whenever there is scientific disagreement on a
given issue. And ironically, most scientific research occurs when there is ongoing scientific
disagreement on the subject. Therefore, this is a surprisingly common occurrence. The IPCC’s general
approach to dealing with scientific disagreement appears to be to use “expert judgement” to identify
the most “likely” perspective on the subject (ideally one which best suits the UNEP’s aims) and then
use “expert judgement” to dismiss those studies which dissent from that perspective.


https://sciencefeedback.co/about/
https://www.ipcc.ch/about/

Several researchers have praised the IPCC for this “consensus-driven” approach as they say it allows
the IPCC to “speak with one voice for climate science” (e.g., See Beck et al. 2014; Hoppe & Rddder
2019). This is very helpful for the UNEP’s goals, since it allows the governments to focus on their
negotiations without being distracted by scientific disagreements within the scientific community.
However, we believe that it is unfortunately hindering scientific progress and the process of scientific
inquiry.

13

For this reason, we explicitly avoided the IPCC’s “consensus-driven” approach and instead chose
“...to emphasize where dissenting scientific opinions exist as well as where there is scientific
agreement”. As Francis Bacon noted in the 17th century, “if we begin with certainties, we shall end in
doubts; but if we begin with doubts, and are patient in them, we shall end in certainties.”

These are different goals and different methods. So ultimately, it is not that surprising that we came to
different conclusions on several key scientific questions.

When different scientists come to different conclusions by following different scientific approaches, it
is very challenging to decide which one is “factual” and which is not. We appreciate that this can
create problems for an “independent fact-checker” like your organization when asked to weigh in on a
scientific disagreement. However, as we will discuss later, maybe this is not something that you
should even be trying to do.

Science thrives best when scientists are allowed to disagree with each other. Rather than trying to shut
down one side of a given scientific disagreement as “incorrect” and promoting the other side as
“correct”, maybe we should be welcoming the fact that scientists are still “doing science”.

Who has been cc’ed and bec’ed

A major problem with the current set-up of your website is that you purport to provide “fact-checks”
or “feedbacks” on articles, but if anybody disputes your “feedback”, the only formal mechanism you
currently offer on the website is to submit a comment through your on-line “contact us” form. We
were unable to find an e-mail address for Dr. Baraut-Guinet, the editor in charge of the article in
guestion. However, you are currently listed on the Science Feedback website as the Founder &
Director (Dr. Vincent) and Science Editor, Climate and Ecology (Dr. Forrester), and we were able to
find your e-mails on-line. Therefore, we assume that you are the appropriate people from your website
to contact, and that you can contact him.

We have also cc’ed and bec’ed several people whose professional reputations have been directly
attacked by Dr. Baraut-Guinet through his accusations, as well as several people whose reputations
have directly or indirectly been used by Dr. Baraut-Guinet to justify his claims.

Specifically, we have cc’ed Alex Newman, since Dr. Baraut-Guinet is (falsely) accusing him of not
having carried out his journalistic duties. We have also bcc’ed our 20 co-authors on the research paper
in question (Connolly et al., 2021, Research in Astronomy and Astrophysics,
https://doi.org/10.1088/1674-4527/21/6/131), since Dr. Baraut-Guinet is smearing our scientific
reputations by (falsely, as we explain in our ‘fact-check fact-check’) accusing us of making
“incorrect” and “misleading” claims in our scientific research.

Additionally, we have bec’ed Prof. Tim Osborn, Dr. Britta Voss and Prof. Patrick Brown. Dr. Baraut-
Guinet has taken quotes from each of them from previous reviews on your website, and copied-and-
pasted them the “Scientists’ feedback” for his “fact-check” on Alex Newman’s article.

Your Science Feedback framework claims that the “Scientists’ feedback” is needed before the editor
can reach a verdict:

“Process for deciding on a verdict


https://doi.org/10.14512/gaia.23.2.4
https://jcom.sissa.it/archive/18/03/JCOM_1803_2019_A04
https://jcom.sissa.it/archive/18/03/JCOM_1803_2019_A04
https://sciencefeedback.co/team-advisors-contributors/
https://doi.org/10.1088/1674-4527/21/6/131

The final ruling regarding the verdict attributed to the claim is made by a Science Feedback
editor based on suggestions by the scientists contributing to the review.”

Therefore, it should have been a warning flag that none of the three scientists listed in the “Scientists’
feedback” section had contributed suggestions specifically about Alex Newman’s reporting. Instead,
their ”feedback” was copied-and-pasted from feedback on previous articles or claims.

We appreciate that Baraut-Guinet did include an explanatory note for each of them saying, “[ This
comment comes from a previous review...”. But, many casual readers would miss this. Indeed, we
have already heard from several friends who independently told us about the article and none of them
had noticed this caveat.

At any rate, we have bec’ed these three scientists to let them know that Baraut-Guinet is using quotes
from them on different articles to imply that they had also directly commented on Alex Newman’s
article.

We have also cc’ed Jonathan Lynn (Head of Communications and Media Relations of IPCC), the
representative from the IPCC that provided statements to Alex Newman for his article, since Baraut-
Guinet misleadingly implies in his article that Newman failed to present the [IPCC’s position on the
various points made. This is factually inaccurate as well as misleading, lacking in context and also a
Strawman argument (i.e., 4 of the types of misinformation criticised by your framework), since
Newman states clearly in his article that he specifically reached out to the IPCC for comment, and
reported the IPCC’s responses. This included a clarifying statement from Prof. Panmao Zhai (co-chair
of Working Group 1 AR6), who we have bee’ed.

Finally, we have bcc’ed multiple people who we know are concerned about how influential “fact-
checking” organizations like yours have become and are wondering “who will fact-check the fact-
checkers?” We think they will find our “fact-check fact-check” of your fact-checker, Dr. Baraut-
Guinet’s article helpful. We suspect they will also be interested to see how your organisation will
respond to this problem.

Details on our “fact-check fact-check”

We have attached in both pdf and MS Word format our detailed “fact-check fact-check” on Dr.
Baraut-Guinet’s “fact-check” of Newman’s article.

For convenience, we have summarized below the key relevant links:

1. Dr. Baraut-Guinet’s “fact check”/“feedback”: https://climatefeedback.org/claimreview/solar-
forcing-is-not-the-main-cause-of-current-global-warming-contrary-to-claim-by-alex-newman-
in-the-epoch-times/

2. Alex Newman'’s article in The Epoch Times: https://www.theepochtimes.com/challenging-un-
study-finds-sun-not-co2-may-be-behind-global-warming_3950089.html

3. Science Feedback’s “Framework for claim-level reviews” which Baraut-Guinet’s article
claims was used for the fact-check: https://sciencefeedback.co/claim-reviews-framework/

4. Our peer-reviewed paper in Research in Astronomy and Astrophysics that they were reporting
on, i.e., Connolly et al. (2021): https://doi.org/10.1088/1674-4527/21/6/131

5. Link to the IPCC WG1 ARG that they were also reporting on:
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wgl/

Our immediate recommendations to Climate Feedback

e Recommendation 1: We recommend you correct the existing “fact-check”/”feedback” on
Alex Newman'’s article. Currently, your website asserts that his reporting was “Incorrect” and
“Misleading”. This should be changed to “Correct” and “Accurate” immediately.


https://climatefeedback.org/claimreview/solar-forcing-is-not-the-main-cause-of-current-global-warming-contrary-to-claim-by-alex-newman-in-the-epoch-times/
https://climatefeedback.org/claimreview/solar-forcing-is-not-the-main-cause-of-current-global-warming-contrary-to-claim-by-alex-newman-in-the-epoch-times/
https://climatefeedback.org/claimreview/solar-forcing-is-not-the-main-cause-of-current-global-warming-contrary-to-claim-by-alex-newman-in-the-epoch-times/
https://www.theepochtimes.com/challenging-un-study-finds-sun-not-co2-may-be-behind-global-warming_3950089.html
https://www.theepochtimes.com/challenging-un-study-finds-sun-not-co2-may-be-behind-global-warming_3950089.html
https://sciencefeedback.co/claim-reviews-framework/
https://doi.org/10.1088/1674-4527/21/6/131
https://www.ipcc.ch/report/ar6/wg1/

e Recommendation 2: Those groups that are using Climate Feedback as a “fact-checker”
should be contacted to let them know of your website’s erroneous analysis of this article.

e Recommendation 3: All of your editors should be reminded that your “framework for claim-
level reviews” was presumably not to be used as an inspiration for what to do, but rather for
identifying misinformation.

However, once this is done, we would also encourage you (and others reading this open letter) to
consider whether the very idea of “fact-checking” on science reporting is as good an idea as it might
initially seem.

Commentary on whether this plan of “fact-checking” is working

Finally, we think that it is time for society to reflect on whether this recent trend in “fact-checking” is
wise. We note that a lot of this trend can be specifically traced back to debates over journalistic
approaches to the scientific reporting of climate change.

Specifically, in the early 2000s, some researchers who believed that the IPCC reports offered the
definitive “scientific consensus” on climate change were frustrated that journalists would still report
the perspectives of scientists who disagreed with the IPCC reports. In particular, the Boykoff &
Boykoff (2004) paper argued that the journalistic norm of “balanced reporting” was leading to a ‘false
balance’ by implying that the supporters of the IPCC reports and the critics represented a 50:50 split
among the scientific community (abstract here; pdf here).

This study (and more generally the argument) was highly influential and convinced many journalists
that they had a duty to stop carrying out what they assumed was ‘false balance’ and instead only
report on the scientific perspectives they believed were “correct”. That is, on any given scientific
disagreement, the journalists would be obliged to find out what the “scientific consensus” was. If a
scientific study disagreed with this consensus, it was not to be reported on.

This alternative journalistic approach is often referred to by its supporters as “reliable reporting”,
although critics might call it “narrative-driven journalism” (or “ideological reporting” if the critic
disagreed with the journalist’s political ideology).

A major problem with relying on this “reliable reporting” approach to journalism is that it effectively
requires the journalist to act as the arbiter of an often complex scientific disagreement. When even the
scientists themselves are in disagreement, this puts a very heavy burden on the journalist.
Nonetheless, over the years, the argument about ‘false balance’ has convinced many journalists to
abandon the classical ‘balanced reporting’ approach.

Today, it is very rare to find journalists like Alex Newman who continue to apply the ‘balanced
reporting’ approach when covering scientific disagreements. As a result, over the last decade or so, it
has become increasingly difficult to find open-minded and honest discussions on these scientific
issues in the traditional media.

However, until recently, it was still relatively easy to find those discussions elsewhere by using social
media and internet searches. Therefore, social media platforms and internet search engines are now
being criticised for still allowing people to find out about ongoing scientific disagreements. As a
result, these platforms are being increasingly pressured to actively suppress “misinformation”.
Essentially, they are being pressured to adopt the same techniques of suppression described above
which were applied to the media.

But, since the original premise of most social media platforms and internet search engines was to
allow users to share and search for the information they wanted, if these platforms engage in this
suppression, it is an especially draconian form of censorship.


https://doi.org/10.1016/j.gloenvcha.2003.10.001
https://www.eci.ox.ac.uk/publications/downloads/boykoff04-gec.pdf

To try and justify this censorship as “reducing the spread of ‘fake news’ and ‘misinformation’”,
platforms such as Facebook, Twitter, Google/Youtube and others have started relying on
“independent fact-checkers” such as Climate Feedback. However, as we demonstrated in our “fact-
check fact-check”, attempting to “fact-check™ on issues where there are ongoing scientific
disagreements (as Dr. Baraut-Guinet did here) is very risky — and can easily result in generating
misinformation (as Dr. Baraut-Guinet did here).

Therefore, we suggest that it is time for a re-think on the current reliance on “fact-checkers”, and also
for journalists to re-think the “reliable reporting” approach.

Personally, we think that a return to encouraging “balanced reporting” would be a good option.
However, we note that there was a recent paper by the Danish philosopher, Prof. Mikkel Gerken,
which presents several options: Gerken (2020), “How to balance Balanced Reporting and Reliable
Reporting”, Philosophy Studies, https://doi.org/10.1007/s11098-019-01362-5 [The paper is
paywalled. However, if you don’t have access, but are comfortable using the controversial “sci-hub”
website, you could probably find a copy that way].

Gerken describes the above approaches to journalism when it comes to science reporting as follows:

1. Balanced Reporting. Science reporters should, whenever feasible, report opposing
hypotheses in a manner that does not favor any one of them.

2. Reliable Reporting. Science reporters should, whenever feasible, report the most reliably
based hypotheses and avoid reporting hypotheses that are not reliably based.

He agrees that there are valid concerns about both approaches. The first approach can potentially lead
to “false balance”, while the second approach can potentially lead to narrative-driven journalism, or
even propaganda.

Therefore, he suggests two potential compromises:

3. Inclusive Reliable Reporting. Science reporters should, whenever feasible, report hypotheses
in a manner that favors the most reliably based ones by indicating the nature and strength of
their respective scientific justifications.

4. Epistemically Balanced Reporting. Science reporters should, whenever feasible, report
opposing hypotheses in a manner that reflects the nature and strength of their respective
scientific justifications or lack thereof.

He favours the 4™ option. However, either the 3™ or 4" option rules out the necessity for the 2" option
of suppressing the existence of genuine scientific disagreements, and also avoids the risk with the 1
option of potentially creating a ‘false balance’.

In our opinion, the public are not as prone to ‘false balance’ as the proponents of Option 2 insist. We
think that most people recognise that if a journalist provides two competing perspectives on a
scientific issue it does not necessarily mean that the scientific community is split 50:50 on it.
However, for journalists who are concerned about the risk of ‘false balance’, options 3 and 4 might be
suitable alternatives to option 1.

Indeed, arguably, Alex Newman’s approach in his Epoch Times article combines elements of Options
1, 3and 4.

Importantly, it is only with Option 2 that there is a necessity for “independent fact-checkers” for
science reporting. For the other options, the readers are made aware of the existence of differing
scientific perspectives and it is up to them to investigate further if they are interested.

Regards,
Dr Ronan Connolly, Dr. Willie Soon and Dr. Michael Connolly


https://doi.org/10.1007/s11098-019-01362-5

